Anunturi Gratuite

Importanta activitatilor extrascolare in dezvoltarea personalitatii copilului

Informatii
EnciclopedieUltimele InformatiiCele mai vizionate InformatiiCele mai comentate InformatiiInformatii MedicaleAdauga InformatieComentarii Informatii
Importanta activitatilor extrascolare in dezvoltarea personalitatii copilului
Societatea moderna prin dinamismul sau, prin flexibilitatea sa, deschiderea spre inovatii solicita un model al personaitatii umane care ar fi capabila sa faca fata cerintelor secolului XXI care s-a anuntat ca un mileniu al schimbarilor continue. Educatia devine imboldul progresului social, exigentele timpului an de an suscita noi abordari si valorificari ale stiintelor pedagogice, psihologice, politice, sociale, economice in scopul formarii unei generatii tinere capabile sa asigure in continuare un nivel de bunastare a vietii, o interactiune sociala sporita, conditii optime pentru dezvoltarea umana.
La sfirsitul secolului al XX, odata cu reformarea societatii noastre, s-au produs schimbari si in sistemul de educatie al Republicii Moldova, orientarea esentiala fiind democratizarea invatamintului, asigurarea calitatii invatamintului fiind o necesitate a modernizarii. ,,Democratizarea invatamintului reprezinta un principiu de politica a educatiei care vizeaza egalizarea sanselor de reusita scolara/universitara in conditiile unei instruiri de calitate, confirmata in termenii raportului intrare-iesire, la toate nivelurile sistemului," afirma Sorin Cristea . Autorul citat remarca locul si rolul educatiei nonformale, ca fiind parte integranta inclusa in aria conceptului pedagogic de democratizare a invatamintului ce ,,defineste o anumita disponibilitate a sistemului, dependenta de structura de functionare a acestuia, care valideaza la nivel de decizie politica: organizarea nivelurilor/treptelor scolare si a modalitatilor de evaluare a elevilor/studentilor; conducerea manageriala a institutiilor; proiectarea curriculara a programelor de instruire formala si nonformala; realizarea relatiilor cu comunitatea educativa nationala, teritoriala si locala".Prezentul solicita afirmarea unei personalitati competitive, capabile sa-si modeleze viitorul, de aceea educatia este in lumea moderna o dimensiune-cheie prin care se fortifica fiinta umana. Rolul major al educatiei se releva si in Conventia cu privire la Drepturile copilului, art.29: ,,Educatia trebuie sa fie dirijata in sensul dezvoltarii personalitatii si talentelor copilului, pregatindu-l pentru viata activa ca adult". Astfel se impune si nevoia de edificare si mentinere a unei scoli moderne, democratice, activitatea careia sa se axeze pe ,,valorificarea educatiei in vederea progresului sociouman" , o scoala deschisa ce pledeaza pentru umanizarea, umanitarizarea si informatizarea procesului de invatamint, o scoala care ofera subiectului educatiei – elevului – conditiile necesare privind valorificarea nevoilor, intereselor, aspiratiilor sale individuale, favorizindu-i devenirea, asigurinbdu-i succesul. Comunitatea de invatare este mediul de formare a atitudinilor, capacitatilor si competentelor elevului. Participind si cooperind, demonstrind interes pentru studii, pentru propria autodezvoltare, pentru viata comunitara, elevul traieste o continua schimbare de comportament, acumuleaza experiente prin care isi racordeaza existenta personala ,,la dinamismul vietii sociale actuale si viitoare in interesul propriu si al societatii".În Republica Moldova circa 38% din populatie o constituie copiii si tinerii de la 0 - 18/24 ani (Anuarul Statistic al Moldovei, 2007). Chiar daca in ultimii ani au fost lansate reforme importante in sectorul public cu scopul de a accelera cresterea economica, de a fortifica serviciile de stat si de a promova drepturile sociale, situatia copiilor si tinerilor a ramas aproape neschimbata, statistica fiind ingrijoratoare:-Numarul copiilor si tinerilor in conflict cu legea este in continua crestere, in vizorul politiei fiind, la moment, peste 4300 de minori-delincventi;orfanii sociali: 27,6% au unul dintre parinti plecat peste hotare, 9,3% din copii - ambii parinti-Rata somajului printre tineri este mare (17,9% - de circa doua ori mai mare decat pentru restul populatiei active).-Aproape jumatate dintre victimele traficului, aveau mai putin de 18 ani, restul – erau cu virsta cuprinsa, preponderent, intre 18 si 24 ani.
-Cele mai inalte rate ale migratiei externe printre tinerii intre 15-24 ani din Europa si Asia Centrala (-130 la 1 000). Conform sondajelor,
-70,3% din tineri au declarat ca ar pleca peste hotare in cazul in care li s-ar oferi aceasta sansa din cauza lipsei de oportunitati de a avea o munca care sa le asigure un trai decent in tara. (Conform Anuarului Statistic al Moldovei, 2007).
Copiii si tinerii suporta consecintele saraciei, fiind neglijati in dreptul lor sa fie informati si sa beneficieze de acces la servicii de educatie, sanatate, odihna si activitati recreative, la un mediu sigur si tolerant, la oportunitati de participare si exprimare a opiniei. Ei devin victimele conditiilor si deprinderilor comportamentale ce le pune in pericol bunastarea fizica, intelectuala, emotionala, sociala. Societatea se confrunta cu prezenta unui numar impunator de copii si tineri marginalizati, cu probleme de sanatate, care consuma alcool, substante narcotice. Copiii si tinerii se confrunta cu dificultati de a-si valorifica la maxim potentialul de dezvoltare (fizic, socio-emotional, intelectual), isi petrec intr-un mod defectuos timpul liber.
Un pas spre solutionarea problemelor existente ar fi proiectul Strategiei de modernizare a sistemului de educatie non-formala din Republica Moldova", scopul strategic al careia este ,,imbunatatirea calitatii vietii si dezvoltarii copiilor si tinerilor, precum si cresterea gradului de participare a lor, cuprinzind intreg spectrul de aspecte - sociale, de sanatate, educationale, culturale - care ii influenteaza, prin asigurarea accesului la un sistem de educatie non-formala de calitate", stipulind ca educatia non-formala se va organiza de catre diverse institutii/organizatii si in diverse modalitati:activitati extracurriculare din cadrul invatamintului formal, centru de creatie, scoli sportive, de Muzica si Arta, centre de recreere, tabere de odihna, Centre de Resurse pentru Copii si Tineri, Consiliile Locale ale Copiilor si Tinerilor, Cluburi de dezbateri, Centre Media, Cluburi de dezbateri etc. Furnizorii de servicii educationale vor crea toate conditiile necesare dezvoltarii armonioase a personalitatii elevului, fiecare copil avind nevoie de acel mediu in care ar cunoaste plinatatea devenirii sale.Activitatea in afara clasei si extrascolara ocupa un loc foarte important in ansamblul influentelor educative. Astfel in Liceul Teoretic ,,Olimp" Puhaceni elevii sint antrenati in activitati extracurs, evenimente si serbari scolare, excursii, actiuni de voluntariat, menite sa contribuie la formarea unor competente sociale si civice, orientind copiii si tinerii nostri spre succes. În institutie s-a afirmat in ultimii ani un sistem de activitati extrascolare, care se perfectioneaza in permanenta, tendinta de dezvoltare a acestui sistem fiind orientarea spre satisfacerea intereselor si optiunilor individuale ale elevilor. Ne axam in activitatea noastra pe doleantele elevilor, dorindu-ne sa cream o comunitate scolara care isi cunoaste si isi valorifica traditiile, invata prin cooperare, stimuleaza participarea si are o imagine proprie. Sistemul activitatilor extrascolare din liceu se proiecteaza pentru un an de studii, dar adeseori se modifica pe parcurs, dat fiind ca astfel de activitati se caracterizeaza printr-un mare dinamism, fiindca nu se poate de prevazut intotdeauna care vor fi ideile frumoase care ne vin de la elevi in cadrul orelor de curs si ar putea fi extinse intr-o serbare, intr-un recital, intr-o actiune de masa. La fel se intimpla si in cadrul cercurilor pe interese. În cadrul cercurilor ,,Arta dramatica", ,,Miini dibace", cercului vocal , clubului de dansuri, clubului eruditilor elevii isi largesc orizontul, isi dezvaluie si perfectioneaza talentele, isi cultiva dragostea pentru frumos. Una dintre cele mai complexe si prodigioase activitati din perioada anilor 2005-2008 a fost Programul ,,Aniversarile scolii", fiind o initiativa a directoarei liceului d-na Bobrov Raisa. Ideea a fost sustinuta de elevi, profesori, parinti, in liceu organizindu-se un spectru larg de activitati:
- Activitate de cercetare a istoriei localitatii Puhaceni si a invatamintului din sat;
- Deschiderea muzeului scolii in care se pastreaza albumele promotiilor scolii de cultura generala incepind cu anul 1958;
- Festivitatea jubiliara ,,Gala promotiilor";
- Festivitatea ,,125 de ani de la infiintarea invatamintului din localitate"
- Ore de clasa cu oaspeti- absolventi si profesorii veterani ai liceului;
- Amenajarea panoului ,,Liceul ,,Olimp" in actiune";
- Editarea bucletului ,, 125 de ani de la infiintarea invatamintului din localitate" si a ,,Cartii de vizita a liceului"
- Activitatea ,,O carte de vizita a liceului in versuri", prezentata in cadrul diverselor activitati pentru oaspetii liceului;
- Lansarea de carte a directorului de scoala din perioada interbelica Simeon Ionascu;
- Expozitii de lucrari ale mesterilor populari din sat;
- Expozitia de pictura a absolventei liceului Bargan - Gorgan Olga, pictorita ce si-a expus lucrarile la diverse expozitii internationale.
- Întilniri cu mindria liceului nostru – absolventii scolii din Puhaceni Sergiu Pavlicenco - doctor habilitat in filologie, profesor universitar si Vera Murahovschi oftalmolog, sef de sectie la Spitalul Clinic Republican, doctor in| medicina;
- Pagini de prezentare a liceului in ziarul raional si ,,Faclia".
Aceste actiuni au avut un impact puternic asupra formarii elevilor. Am stimulat si am sustinut curiozitatea, interesul si entuziasmul elevilor in cadrul proiectelor de cercetare a istoriei, satisfactia generata de frumoasele manifestari organizate in liceu. A fost o experienta bogata prin care am consolidat relatia cu comunitatea, am sesizat opinia publica fata de problemele scolii.
Activitatea extrascolara realizata in liceu se orienteaza spre varietate tematica si diverse forme de organizare, dar avem si foarte multe probleme, cele care tin de nevalorificarea potentialului aptitudinal al copiilor si tinerilor la un nivel sporit, din cauza lipsei de spatii amenajate si dotate, dat fiind ca liceul nostru functioneaza in doua ture, din cauza finantarii reduse, insuficienta pregatirii cadrelor didactice pentru realizarea calitativa a Curriculumului la decizia scolii. Cred ca sint problemele mai multor institutii din mediul rural. Avem nevoie de conditii si dotari, de specialisti care ar asigura dezvoltarea aptitudinilor, talentelor copiilor. Se impune necesitatea cooperarii cu organizatiile obstesti, autoritatile publice locale pentru asigurarea calitatii serviciilor de educatie non-formala.
O personalitate armonioasa are nevoie de un mediu favorabil in care sa creasca fericit, sa edifice impreuna cu semenii sai o societate moderna si prospera. Şcoala de astazi este ziua de miine a tarii noastre si efortul nostru de astazi este fundamentul realizarilor viitoare.

SURSA 02

Zilnic fiecare dintre noi suntem bombardati cu foarte multa informatie, fapt care , in pedagogie, este reflectat cu ajutorul conceptului de forme generale ale educatiei, concept care reprezinta o modalitate de realizare a activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii prin intermediul unor actiuni si/sau influente pedagogice desfasurate in cadrul sistemului de educatie/ invatamant in conditiile exercitarii functiilor generale ale educatiei (functia formare-dezvoltare a personalitatii, functia economica, functia civica, functia culturala) ( G. Cristea 2002, ap. Oprea)
Într-o societate determinata istoric, sistemul de educatie se materializeaza printr-o educatie de tip formal, nonformal sau informal, incluzand toate dimensiunile (intelectuale, morale, estetice, tehnologice, fizice) implicate in cadrul actiunilor educationale organizate, structurate si planificate sau in contextul influentelor incidentale de tip pedagogic provenite din campul psihosocial.
În functie de gradul de organizare si de oficializare al formelor educatiei, putem delimita trei mari categorii:
- educatia formala (oficiala);
- educatia non-formala (extrascolara);
- educatia informala (spontana);
1. EDUCATIA FORMALA
Coombs in 1973 a definit-o ca: “ sistemul educational structurat ierarhic si gradat chronologic, pornind de la scoala primara si pana la universitate, care include pe langa studiile academice si o varietate de programe de specializare si institutii de pregatire profesionala si tehnica cu activitate full-time ‘’
Aceasta forma de educatie cuprinde totalitatea activitatilor si a actiunilor pedagogice desfasurate si proiectate institutional ( in gradinite, scoli, licee, universitati, centre de perfectionare etc.), in cadrul sistemului de invatamant in mod planificat si organizat. Se realizeaza ’’ in cadrul unui proces de instruire realizat cu rigurozitate in timp si spatiu : planuri, programe, manuale, cursuri…etc’’. ( S Cristea 2002 ap. Oprea)
2. EDUCATIA NONFORMALA
Aceasta forma de educatie a fost definita ca : " orice activitate educationala, intentionata si sistematica, desfasurata de obicei in afara scolii traditionale, al carei continut este adaptat nevoi individului si situatiilor speciale, in scopul maximizarii invatarii si cunoasterii si minimalizarii problemelor cu care se confrunta acesta in sistemul formal ( stesul notarii in catalog, disciplina impusa, efectuarea temelor ...etc.) (Kleis 1973)
Educatia nonformala cuprinde ansamblul activitatilor si actiunilor care se realizeaza intr-un cadru institutionalizat , constituindu-se ca " o punte intre cunostiintele asimilate in timpul lectiilor si informatiile acumulate nonformal" ( Vaideanu 1998 ap Oprea)
Obiectivele educatiei nonformale sunt:
-largirea si completarea orizontului de cultura imbogatiind cunostiintele din anumite domenii
-crearea conditiilor pentru desavarsirea profesionala
-alfabetizarea grupurilor sociale defavorizate
-sa contribuie la recreerea si destinderea participantilor precum si la petrecerea organizata a timpului liber
-asigurarea cadrului de exersare si cultivare a diferitelor inclinatii, aptitudini, capacitati.
Relatia dintre educatia formala si educatia nonformala este de complementaritale sub raportul continutului, al formelor de organizare si de realizare.
3. EDUCATIA INFORMALA
Este forma educatiei care se refera la exeperimentele zilnice care nu sunt planificate sau organizate si care conduc catre o invatare informala. Este procesul care se intinde pe toata durata vietii, prin care individul dobandeste informatii isi formeaza priceperi si deprinderi, isi structureaza convingerile si atitudinile se dezvolta prin intermediul experientelor cotidiene.
Societatea moderna prin dinamismul sau, prin flexibilitatea sa, deschiderea spre inovatii solicita un model al personaitatii umane care ar fi capabila sa faca fata cerintelor secolului XXI care s-a anuntat ca un mileniu al schimbarilor continue. Educatia devine imboldul progresului social, exigentele timpului an de an suscita noi abordari si valorificari ale stiintelor pedagogice, psihologice, politice, sociale, economice in scopul formarii unei generatii tinere capabile sa asigure in continuare un nivel de bunastare a vietii, o interactiune sociala sporita, conditii optime pentru dezvoltarea umana.
La sfirsitul secolului al XX, odata cu reformarea societatii noastre, s-au produs schimbari si in sistemul de educatie al Republicii Moldova, orientarea esentiala fiind democratizarea invatamintului, asigurarea calitatii invatamintului fiind o necesitate a modernizarii. ,,Democratizarea invatamintului reprezinta un principiu de politica a educatiei care vizeaza egalizarea sanselor de reusita scolara/universitara in conditiile unei instruiri de calitate, confirmata in termenii raportului intrare-iesire, la toate nivelurile sistemului," afirma Sorin Cristea . Autorul citat remarca locul si rolul educatiei nonformale, ca fiind parte integranta inclusa in aria conceptului pedagogic de democratizare a invatamintului ce ,,defineste o anumita disponibilitate a sistemului, dependenta de structura de functionare a acestuia, care valideaza la nivel de decizie politica: organizarea nivelurilor/treptelor scolare si a modalitatilor de evaluare a elevilor/studentilor; conducerea manageriala a institutiilor; proiectarea curriculara a programelor de instruire formala si nonformala; realizarea relatiilor cu comunitatea educativa nationala, teritoriala si locala".Prezentul solicita afirmarea unei personalitati competitive, capabile sa-si modeleze viitorul, de aceea educatia este in lumea moderna o dimensiune-cheie prin care se fortifica fiinta umana. Rolul major al educatiei se releva si in Conventia cu privire la Drepturile copilului, art.29: ,,Educatia trebuie sa fie dirijata in sensul dezvoltarii personalitatii si talentelor copilului, pregatindu-l pentru viata activa ca adult". Astfel se impune si nevoia de edificare si mentinere a unei scoli moderne, democratice, activitatea careia sa se axeze pe ,,valorificarea educatiei in vederea progresului sociouman" , o scoala deschisa ce pledeaza pentru umanizarea, umanitarizarea si informatizarea procesului de invatamint, o scoala care ofera subiectului educatiei – elevului – conditiile necesare privind valorificarea nevoilor, intereselor, aspiratiilor sale individuale, favorizindu-i devenirea, asigurinbdu-i succesul. Comunitatea de invatare este mediul de formare a atitudinilor, capacitatilor si competentelor elevului. Participind si cooperind, demonstrind interes pentru studii, pentru propria autodezvoltare, pentru viata comunitara, elevul traieste o continua schimbare de comportament, acumuleaza experiente prin care isi racordeaza existenta personala ,,la dinamismul vietii sociale actuale si viitoare in interesul propriu si al societatii".În Republica Moldova circa 38% din populatie o constituie copiii si tinerii de la 0 - 18/24 ani (Anuarul Statistic al Moldovei, 2007). Chiar daca in ultimii ani au fost lansate reforme importante in sectorul public cu scopul de a accelera cresterea economica, de a fortifica serviciile de stat si de a promova drepturile sociale, situatia copiilor si tinerilor a ramas aproape neschimbata, statistica fiind ingrijoratoare:-Numarul copiilor si tinerilor in conflict cu legea este in continua crestere, in vizorul politiei fiind, la moment, peste 4300 de minori-delincventi;orfanii sociali: 27,6% au unul dintre parinti plecat peste hotare, 9,3% din copii - ambii parinti-Rata somajului printre tineri este mare (17,9% - de circa doua ori mai mare decat pentru restul populatiei active).-Aproape jumatate dintre victimele traficului, aveau mai putin de 18 ani, restul – erau cu virsta cuprinsa, preponderent, intre 18 si 24 ani.
-Cele mai inalte rate ale migratiei externe printre tinerii intre 15-24 ani din Europa si Asia Centrala (-130 la 1 000). Conform sondajelor,
-70,3% din tineri au declarat ca ar pleca peste hotare in cazul in care li s-ar oferi aceasta sansa din cauza lipsei de oportunitati de a avea o munca care sa le asigure un trai decent in tara. (Conform Anuarului Statistic al Moldovei, 2007).
Copiii si tinerii suporta consecintele saraciei, fiind neglijati in dreptul lor sa fie informati si sa beneficieze de acces la servicii de educatie, sanatate, odihna si activitati recreative, la un mediu sigur si tolerant, la oportunitati de participare si exprimare a opiniei. Ei devin victimele conditiilor si deprinderilor comportamentale ce le pune in pericol bunastarea fizica, intelectuala, emotionala, sociala. Societatea se confrunta cu prezenta unui numar impunator de copii si tineri marginalizati, cu probleme de sanatate, care consuma alcool, substante narcotice. Copiii si tinerii se confrunta cu dificultati de a-si valorifica la maxim potentialul de dezvoltare (fizic, socio-emotional, intelectual), isi petrec intr-un mod defectuos timpul liber.
Un pas spre solutionarea problemelor existente ar fi proiectul Strategiei de modernizare a sistemului de educatie non-formala din Republica Moldova", scopul strategic al careia este ,,imbunatatirea calitatii vietii si dezvoltarii copiilor si tinerilor, precum si cresterea gradului de participare a lor, cuprinzind intreg spectrul de aspecte - sociale, de sanatate, educationale, culturale - care ii influenteaza, prin asigurarea accesului la un sistem de educatie non-formala de calitate", stipulind ca educatia non-formala se va organiza de catre diverse institutii/organizatii si in diverse modalitati:activitati extracurriculare din cadrul invatamintului formal, centru de creatie, scoli sportive, de Muzica si Arta, centre de recreere, tabere de odihna, Centre de Resurse pentru Copii si Tineri, Consiliile Locale ale Copiilor si Tinerilor, Cluburi de dezbateri, Centre Media, Cluburi de dezbateri etc. Furnizorii de servicii educationale vor crea toate conditiile necesare dezvoltarii armonioase a personalitatii elevului, fiecare copil avind nevoie de acel mediu in care ar cunoaste plinatatea devenirii sale.Activitatea in afara clasei si extrascolara ocupa un loc foarte important in ansamblul influentelor educative. Astfel in Liceul Teoretic ,,Olimp" Puhaceni elevii sint antrenati in activitati extracurs, evenimente si serbari scolare, excursii, actiuni de voluntariat, menite sa contribuie la formarea unor competente sociale si civice, orientind copiii si tinerii nostri spre succes. În institutie s-a afirmat in ultimii ani un sistem de activitati extrascolare, care se perfectioneaza in permanenta, tendinta de dezvoltare a acestui sistem fiind orientarea spre satisfacerea intereselor si optiunilor individuale ale elevilor. Ne axam in activitatea noastra pe doleantele elevilor, dorindu-ne sa cream o comunitate scolara care isi cunoaste si isi valorifica traditiile, invata prin cooperare, stimuleaza participarea si are o imagine proprie. Sistemul activitatilor extrascolare din liceu se proiecteaza pentru un an de studii, dar adeseori se modifica pe parcurs, dat fiind ca astfel de activitati se caracterizeaza printr-un mare dinamism, fiindca nu se poate de prevazut intotdeauna care vor fi ideile frumoase care ne vin de la elevi in cadrul orelor de curs si ar putea fi extinse intr-o serbare, intr-un recital, intr-o actiune de masa. La fel se intimpla si in cadrul cercurilor pe interese. În cadrul cercurilor ,,Arta dramatica", ,,Miini dibace", cercului vocal , clubului de dansuri, clubului eruditilor elevii isi largesc orizontul, isi dezvaluie si perfectioneaza talentele, isi cultiva dragostea pentru frumos. Una dintre cele mai complexe si prodigioase activitati din perioada anilor 2005-2008 a fost Programul ,,Aniversarile scolii", fiind o initiativa a directoarei liceului d-na Bobrov Raisa. Ideea a fost sustinuta de elevi, profesori, parinti, in liceu organizindu-se un spectru larg de activitati:
- Activitate de cercetare a istoriei localitatii Puhaceni si a invatamintului din sat;
- Deschiderea muzeului scolii in care se pastreaza albumele promotiilor scolii de cultura generala incepind cu anul 1958;
- Festivitatea jubiliara ,,Gala promotiilor";
- Festivitatea ,,125 de ani de la infiintarea invatamintului din localitate"
- Ore de clasa cu oaspeti- absolventi si profesorii veterani ai liceului;
- Amenajarea panoului ,,Liceul ,,Olimp" in actiune";
- Editarea bucletului ,, 125 de ani de la infiintarea invatamintului din localitate" si a ,,Cartii de vizita a liceului"
- Activitatea ,,O carte de vizita a liceului in versuri", prezentata in cadrul diverselor activitati pentru oaspetii liceului;
- Lansarea de carte a directorului de scoala din perioada interbelica Simeon Ionascu;
- Expozitii de lucrari ale mesterilor populari din sat;
- Expozitia de pictura a absolventei liceului Bargan - Gorgan Olga, pictorita ce si-a expus lucrarile la diverse expozitii internationale.
- Întilniri cu mindria liceului nostru – absolventii scolii din Puhaceni Sergiu Pavlicenco - doctor habilitat in filologie, profesor universitar si Vera Murahovschi oftalmolog, sef de sectie la Spitalul Clinic Republican, doctor in| medicina;
- Pagini de prezentare a liceului in ziarul raional si ,,Faclia".
Aceste actiuni au avut un impact puternic asupra formarii elevilor. Am stimulat si am sustinut curiozitatea, interesul si entuziasmul elevilor in cadrul proiectelor de cercetare a istoriei, satisfactia generata de frumoasele manifestari organizate in liceu. A fost o experienta bogata prin care am consolidat relatia cu comunitatea, am sesizat opinia publica fata de problemele scolii.
Activitatea extrascolara realizata in liceu se orienteaza spre varietate tematica si diverse forme de organizare, dar avem si foarte multe probleme, cele care tin de nevalorificarea potentialului aptitudinal al copiilor si tinerilor la un nivel sporit, din cauza lipsei de spatii amenajate si dotate, dat fiind ca liceul nostru functioneaza in doua ture, din cauza finantarii reduse, insuficienta pregatirii cadrelor didactice pentru realizarea calitativa a Curriculumului la decizia scolii. Cred ca sint problemele mai multor institutii din mediul rural. Avem nevoie de conditii si dotari, de specialisti care ar asigura dezvoltarea aptitudinilor, talentelor copiilor. Se impune necesitatea cooperarii cu organizatiile obstesti, autoritatile publice locale pentru asigurarea calitatii serviciilor de educatie non-formala.
O personalitate armonioasa are nevoie de un mediu favorabil in care sa creasca fericit, sa edifice impreuna cu semenii sai o societate moderna si prospera. Şcoala de astazi este ziua de miine a tarii noastre si efortul nostru de astazi este fundamentul realizarilor viitoare.

SURSA 02

Zilnic fiecare dintre noi suntem bombardati cu foarte multa informatie, fapt care , in pedagogie, este reflectat cu ajutorul conceptului de forme generale ale educatiei, concept care reprezinta o modalitate de realizare a activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii prin intermediul unor actiuni si/sau influente pedagogice desfasurate in cadrul sistemului de educatie/ invatamant in conditiile exercitarii functiilor generale ale educatiei (functia formare-dezvoltare a personalitatii, functia economica, functia civica, functia culturala) ( G. Cristea 2002, ap. Oprea)
Într-o societate determinata istoric, sistemul de educatie se materializeaza printr-o educatie de tip formal, nonformal sau informal, incluzand toate dimensiunile (intelectuale, morale, estetice, tehnologice, fizice) implicate in cadrul actiunilor educationale organizate, structurate si planificate sau in contextul influentelor incidentale de tip pedagogic provenite din campul psihosocial.
În functie de gradul de organizare si de oficializare al formelor educatiei, putem delimita trei mari categorii:
- educatia formala (oficiala);
- educatia non-formala (extrascolara);
- educatia informala (spontana);
1. EDUCATIA FORMALA
Coombs in 1973 a definit-o ca: “ sistemul educational structurat ierarhic si gradat chronologic, pornind de la scoala primara si pana la universitate, care include pe langa studiile academice si o varietate de programe de specializare si institutii de pregatire profesionala si tehnica cu activitate full-time ‘’
Aceasta forma de educatie cuprinde totalitatea activitatilor si a actiunilor pedagogice desfasurate si proiectate institutional ( in gradinite, scoli, licee, universitati, centre de perfectionare etc.), in cadrul sistemului de invatamant in mod planificat si organizat. Se realizeaza ’’ in cadrul unui proces de instruire realizat cu rigurozitate in timp si spatiu : planuri, programe, manuale, cursuri…etc’’. ( S Cristea 2002 ap. Oprea)
2. EDUCATIA NONFORMALA
Aceasta forma de educatie a fost definita ca : " orice activitate educationala, intentionata si sistematica, desfasurata de obicei in afara scolii traditionale, al carei continut este adaptat nevoi individului si situatiilor speciale, in scopul maximizarii invatarii si cunoasterii si minimalizarii problemelor cu care se confrunta acesta in sistemul formal ( stesul notarii in catalog, disciplina impusa, efectuarea temelor ...etc.) (Kleis 1973)
Educatia nonformala cuprinde ansamblul activitatilor si actiunilor care se realizeaza intr-un cadru institutionalizat , constituindu-se ca " o punte intre cunostiintele asimilate in timpul lectiilor si informatiile acumulate nonformal" ( Vaideanu 1998 ap Oprea)
Obiectivele educatiei nonformale sunt:
-largirea si completarea orizontului de cultura imbogatiind cunostiintele din anumite domenii
-crearea conditiilor pentru desavarsirea profesionala
-alfabetizarea grupurilor sociale defavorizate
-sa contribuie la recreerea si destinderea participantilor precum si la petrecerea organizata a timpului liber
-asigurarea cadrului de exersare si cultivare a diferitelor inclinatii, aptitudini, capacitati.
Relatia dintre educatia formala si educatia nonformala este de complementaritale sub raportul continutului, al formelor de organizare si de realizare.
3. EDUCATIA INFORMALA
Este forma educatiei care se refera la exeperimentele zilnice care nu sunt planificate sau organizate si care conduc catre o invatare informala. Este procesul care se intinde pe toata durata vietii, prin care individul dobandeste informatii isi formeaza priceperi si deprinderi, isi structureaza convingerile si atitudinile se dezvolta prin intermediul experientelor cotidiene.
Publicitate

 
  Trimite opinia ta !     Total 2 comentarii     Vezi comentariile
Nume: *
E-mail: *
Titlu: *
Comenteaza: *
Scrie codul: *
  Voteaza si trimite comentariul: *
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Nota 9.00

Obtinuta din 2 voturi.

Enciclopedie
Gandirea, un proces psihic ...
Definitie: Gandirea este procesul psihic cognitiv de reflectare mijlocita si generalizare abstracta – sub forma notiunilor si rationamentelor a insusirilor comune, esentiale si necesare ale obiectelor si a relatiilor logice dintre ...
Inconstientul ...
Ideea de inconstient a fost impusa de catre Freud din necesitati practice, si nu filosofice. De altfel, in anturajul imediat al lui Freud nu a existat la inceput nici o opozitie majora fata de aceasta idee. Profesorul lui Freud, Meynert, ...
Jean Piaget ...
Jean Piaget s-a nascut la Neuchatel (Elvetia) pe 9 August, 1895. A murit in Geneva pe 16 Septembrie, 1980. A fost cel mai mare copil a lui Arthur Piaget, profesor de literatura medievala la Universitate, si al Rebeccai Jackson. La varsta ...
Importanta activitatilor extrascolare in dezvoltarea ...
Societatea moderna prin dinamismul sau, prin flexibilitatea sa, deschiderea spre inovatii solicita un model al personaitatii umane care ar fi capabila sa faca fata cerintelor secolului XXI care s-a anuntat ca un mileniu al schimbarilor ...
Psihologia ...
Cuvantul psihologie provine din limba greaca unde "psyche" are sensul de psihic, iar "logos" pe cel de stiinta, Psyche fiind in mitologie o tanara deosebit de frumoasa, care personifica sufletul. Termenul psihologie se pare ca a fost ...
Creativitatea ...
1.Delimitari conceptuale Prin creativitate se intelege capacitatea sau aptitudinea de a realiza ceva original.Actul creator este insa un proces de elaborare prin inventie sau descoperire,cu ajutorul imaginatiei creatoare,a unor idei sau ...
Uitarea ...
Faptul ca nu toate cunostintele, informatiile pe care le achizitionam sunt pastrate si reactualizate este foarte raspandit, de aceea si foarte cunoscut. Este stiut ca multe dintre datele experientei noastre anterioare se diminueaza, se ...
Mihai Eminescu

Ana Aslan

Alexandru Ioan Cuza
Henri Coanda

Albert Einstein
Anunturi Gratuite  |  Vanzari auto  |  Anunturi Imobiliare  |  Anunturi Gratuite  |  Anunturi  |  Anunturi auto, Vanzari auto

Importanta activitatilor extrascolare in dezvoltarea personalitatii copilului

Administrare
web design by © ClausDesign
  Toate drepturile transferate catre Starlight LTD, Amsterdam, Weesperstraat, Holland

copyright-footer

2007 - 2014 Ipedia.ro